Ca agent imobiliar, ai o obligatie fata de clientii tai: sa faci tot ce se poate pentru a simplifica procesul de vanzare a proprietatii. Esti avocatul lor, profesionistul spre care se indreapta pentru ajutor. Majoritatea oamenilor doresc un agent in care nu numai ca au incredere, ci care va face tot ce ii sta in putinta pentru a obtine cei mai multi bani pentru casa lor, in cel mai scurt timp, cu cele mai putine batai de cap.
Deoarece unii proprietari au putine cunostinte despre vanzari, este destul de usor sa depui un minim de efort si sa ai pana la urma rezultate. Cu toate astea, nu iti vei construi niciodata o afacere in acest stil. Cand faci tot ce iti sta in putinta, plusul de efort investit iti va asigura o reputatie de invidiat si te vei bucura de recomandarile care vin la pachet.
Proprietarii inteligenti inteleg ca exista o mare diferenta intre un broker profesionist si agentii imobiliari care "posteaza si se roaga", adica nu fac altceva decat sa incarce un anunt pe portaluri si sa astepte telefonul cumparatorilor. Vanzatorii merita mult mai mult decat atat.
Multi profesionisti din industria imobiliara considera ca este mult loc de imbunatatire in domeniu. Bariera de intrare este destul de scazuta, fiind extrem de simplu sa obtii o diploma de specializare. Profesionalizarea inseamna, insa, mult mai mult decat urmarea unui curs rapid de certificare, mai ales cand ne gandim ca in joc intra cel mai valoros activ pe care il detine o persoana.
Proprietarii care citesc acest articol ar trebui sa inteleaga ca, la fel ca in orice alta industrie, exista profesionisti exceptionali, dar si agenti imobiliari mai putin experimentati. Majoritatea domeniilor economice au o regula de 80/20, in care 80% din afaceri sunt realizate de 20% din profesionisti, iar acest lucru este valabil si in real estate.
Ce inseamna acest lucru? Sunt sanse destule sa fiti dezamagiti atunci cand alegeti sa lucrati cu un agent imobiliar, mai ales daca nu depuneti un minim de efort pentru a va informa. Important este sa stiti care sunt serviciile corecte pe care un agent trebuie sa le furnizeze si prin ce aduce plus-valoare un parteneriat cu un real profesionist. Aportul pe care un consultant imobiliar cu experienta il va aduce in procesul de vanzare nu poate fi inlocuit de nici un anunt sau serviciu automatizat din piata.
Haideti sa vedem, concret, cum va poate ajuta un broker imobiliar profesionist si ce valoare (in bani!) va poate aduce acesta.
1. Pretul corect al proprietatii
Evaluarea corespunzatoare a pretului proprietatii este cu siguranta cel mai important lucru pe care un agent imobiliar poate si trebuie sa il faca! Agentii imobiliari profesionisti evita sa cedeze in fata pretentiilor nerealiste ale proprietarilor, doar pentru a adauga inca o oferta in portofoliu. Un broker ar trebui sa evalueze fiecare proprietate in parte, punand la bataie instuirea sa, informatiile despre piata si ofertele comparabile din acel moment.
Evaluarea pretului corect al unei proprietati este una din competentele cele mai valoroase ale unui agent. Proprietarii ar trebui sa caute agenti care vand in mod constant locuinte la un pret apropiat de cel de listare. Cei mai buni agenti imobiliari evalueaza proprietatile cu acuratete si nu iti spun ceea ce vrei sa auzi, pentru a obtine listarea.
In calitate de vanzator, trebuie sa fii constient ca pretul de promovare prea mare poate aduce probleme majore in procesul de vanzare. Cumparatorii vor evita anunturile si, daca asta se intampla suficient de mult timp, proprietatea ta va capata o reputatie proasta. in cele din urma, vei fi fortat sa reduci semnificativ pretul, cel mai probabil sub nivelul pe care l-ai fi obtinut daca pretul era corect inca de la inceput.
2. Marketing facut cu sufletul
Marketingul este o zona in care agentul tau imobiliar trebuie sa straluceasca. Ar trebui sa faca fotografii minunate ale proprietatii - sa angajeze un fotograf profesionist, daca este necesar. Fotografiile casei tale sunt unul dintre elementele esentiale pentru o tranzactie de succes.
Internetul va fi locul unde cumparatorii iti vor descoperi casa. Daca imaginile proprietatii sunt proaste, marea majoritate a celor interesati nici macar nu vor deschide anuntul. Mai mult decat atat, fiecare portal imobiliar are secretele sale, iar un profesionist va sti ce trebuie sa faca si cat sa investeasca pentru a obtine cea mai buna expunere pentru portofoliul sau. Asta inseamna reactualizari, promovari suplimentare, bannere sau alte tehnici specifice. Toate acestea necesita o munca permanenta si multa seriozitate.
Agentul care te reprezinta ar trebui sa stie exact cele mai bune tehnici prin care poate raspandi vestea despre proprietatea ta, dincolo de listarile de pe portaluri. Ideal, ar trebui sa aiba un site care atrage trafic de calitate si prezinta intr-un mod atractiv toate proprietatile. De asemenea, nu ar trebui sa ignore canalele sociale, cum ar fi Facebook, Google+, Pinterest si alte platforme. Toate aceste optiuni necesita timp si specializare, insa sporesc seminificativ sansele de tranzactie rapida.
Materialele de marketing ale agentilor imobiliari ar trebui sa fie de calitate, de la fotografii la clipuri video sau brosurile utilizate pentru prezentarea casei. Investiti intr-un agent imobiliar profesionist, care intelege cat de important este marketingul, si veti obtine beneficii substantiale.
3. Comunicarea este esentiala
Un vanzator trebuie sa stie ce se intampla cu proprietatea sa, in fiecare etapa a procesului de vanzare. Multi agenti imobiliari primesc in grija o proprietate si apoi dau un semn doar cand programeaza o vizionare. Agentii imobiliari ar trebui sa-si actualizeze in mod regulat clientii despre rezultatele eforturilor de marketing, numarul de apeluri primite sau feedbackul primit din partea potentialilor cumparatori. Chiar daca nu are inca o oferta ferma, este important sa pastrati legatura si sa luati decizii legate de promovare impreuna.
Cum va puteti da seama daca un agent comunica eficient? Un prim semn ar fi ca va returneaza imediat apelurile sau e-mailurile. Timpul de raspuns ar trebui sa fie de maxim o ora in timpul orelor de lucru, cu exceptia cazului in care este prins in vizionari. Nu exista nicio scuza pentru comunicarea ineficienta.
4. Calificarea clientilor
Oricine poate suna si sa afirme ca este interesat sa cumpere o proprietate. In schimb, nu toata lumea poate accesa un credit pentru locuinta. Un agent bun verifica prealabil statusul potentialului cumparator.
O pre-calificare, in majoritatea cazurilor, se poate face la prima discutie telefonica, un agent cu experienta stiind exact care sunt intrebarile care trebuie puse pentru a isi da seama de seriozitatea clientului. Puteti scuti in acest fel timp semnificativ care s-ar pierde cu vizionari nepotrivite sau chiar negocieri care nu duc nicaieri.
5. Negocierea celui mai bun pret
Cei mai buni agenti se vor da peste cap pentru a obtine cei mai buni termeni pentru clientii lor. La urma urmei, pentru asta sunt platiti. Un bun agent imobiliar nu se va gandi niciodata la comisionul care ii poate intra in buzunar, ci la ceea ce are cel mai mult sens pentru clientul lor. Acesta este unul dintre motivele pentru care nu este bine sa optati pentru un agent care "trebuie" sa faca o vanzare urgent. Cand angajati un agent care nu este ingrijorat de cand va incasa urmatorul comision, veti primi sfaturi mult mai bune.
6. Suport in evaluarea locuintei de catre banca
Un bun agent imobiliar va participa la evaluarea proprietatii, astfel incat sa poata raspunde la intrebarile pe care le are evaluatorul si sa va asigure ca intelege pozitia aestuia. Evaluatorii pot avea nevoie de feedback de la cineva care cunoaste bine proprietatea. Agentul tau ar trebui sa fie acolo, pentru a te ajuta sa clarifici orice confuzie. in multe situatii, brokerul va fi cel mai bine calificat pentru a raspunde intrebarilor unui evaluator - adesea destul de tehnice si detaliate.
7. Pregatirea din timp a actelor pentru vanzare.
Mai ales in cazul locuintelor vechi, cu un istoric complicat, feedback-ul unui specialist este esential. De cate ori nu s-a intamplat ca un proprietar sa ajunga in pragul semnarii unui contract de vanzare - cumparare, doar ca sa constate ca ii lipsesc cateva documente estentiale, pe care nu le mai poate obtine in timp util. Un broker imobiliar cu experienta, care a trecut prin multe tranzactii, va poate spune imediat daca mai aveti nevoie de acte in plus, daca testamentul sau actul de vanzare cumparare este complet si daca este necesar sa obtineti un certificat energetic. De asemenea, extrem de pretioase sunt contactele brokerului din toate domeniile conexe, care pot scurta semnificativ timpul de obtinere al unui act.
8. Asistenta in vanzare si post-vanzare
Agentul tau imobiliar are datoria de a te sustine pe toata durata procesului de vanzare, de la semnarea antecontractului, pana la predarea locuintei. Pot aparea nenumarate discutii la care nu te astepti, inclusiv in fata notarului. Un consultant profesionst va preveni toate aceste neintelegeri care pot aparea, de la cine plateste diferenta de curs valutar, in cat timp se face transferul, acopera cineva integral costurile notariale, in cat timp se preda proprietatea, ce elemente raman in proprietate dupa plecarea ta. Daca iti cumperi un apartament mobilat, ai nevoie de sustinere la predare, in redactarea procesului verbal si inspectia proprietatii.
Sursa: titirez.ro